Leren loslaten is leren accepteren

leren loslaten is leren accepteren blumm wandelcoaching

Leren loslaten. Je hoort en leest het zo vaak, maar hoe doe je dat nu? Het is jou vast ook wel eens gezegd: ‘Laat het los, dan komt het vanzelf goed’. Maar wat moet je loslaten? Je overtuiging, je waarde, je verlangen, je droom? Nee, wat je bij loslaten eigenlijk doet is accepteren. Maar hoe doe je dat? Hoe leer je accepteren? Ik vertel je graag meer over de soorten van acceptatie en hoe je een eerste stap kunt zetten in leren loslaten en dus; accepteren.

Je hebt vaak twee soorten van acceptatie: accepteren van een gevoel of van een gebeurtenis.

Een gevoel accepteren

We hebben allemaal wel gevoelens die ons in de weg kunnen zitten. Angst, onzekerheid, boosheid, eenzaamheid, etc. Gevoelens die we het liefst willen wegstoppen, maar dan vaak dubbel zo sterk lijken terug komen. Dat wegstoppen is dus ook niet de oplossing. Door je gevoelens toe te laten, kan je accepteren dat ze er zijn.

Gevoelens kunnen ons hoofd zo vast zetten, dat we letterlijk blokkeren. We willen niet ‘geconfronteerd’ worden met negatieve gevoelens. Maar welk gevoel ervaar je echt? Of houdt je ego iets in stand? Zelf ervaar ik nog vaak het gevoel van onzekerheid. Mijn eerste reactie is om de situatie te gaan vermijden. Zo van; dan voel ik mij ook niet meer onzeker. Maar dat is natuurlijk niet waar. Voor dat moment misschien even, maar het resulteert in dat ik blokkeer en mijn idee of plan niet ga uitvoeren en er dus ook helemaal niets gebeurd.

Door stil te staan, in verbinding te zijn met mijzelf en uit mijn hoofd (en dus gedachten) te stappen, kan ik het met een open blik bekijken. Mijn onzekerheid mag er juist zijn. Uit je comfortzone gaan is ook eng, spannend en vraagt veel lef. Maar groeien doet ‘pijn’, dat ken je vast nog wel van vroeger. Door op deze manier mijn eigen onzekerheid toe te laten, kan ik het accepteren en word ik ook zoveel milder voor mijzelf.

Een gebeurtenis accepteren

Je gevoelens zijn vaak een reactie op een gebeurtenis en dus kan het je enorm helpen om een situatie te leren accepteren. Hiermee zal je merken dat het gevoel dat bij je opkomt door de gebeurtenis, een volgende keer heel anders kan zijn.

Belangrijk is om jezelf eerst de vraag te stellen of je wel of geen controle hebt op de gebeurtenis. Als je er wel (een beetje) controle op hebt, maak dan een plan wat jij kunt doen om er iets aan te veranderen. En erken daarbij dat je niet meer kunt doen dan dat. Dit zal je al enorm veel rust opleveren. Bij situaties waar je geen controle op hebt, blijven veel mensen zich er toch tegen verzetten. Ze willen graag iets veranderen dat niet te veranderen is. Denk bijvoorbeeld aan een file, het nieuws, gedrag van anderen of het verleden. Zonde is dat eigenlijk, want het kan je veel gepieker, geklaag en doemdenken schelen.

Zo heb ik mij heel wat jaren verzet tegen de scheiding van mijn ouders. Een situatie waar ik geen invloed op had, maar wel eentje met veel gevolgen. Zo krijg je ander contact met je ouders en in dit geval hield ik mij vast aan wat voor contact ik altijd had. In het verleden dus. Na veel boosheid, angst en verdriet begon ik te leren dat alleen door de situatie te accepteren, ik verandering kon brengen in de relatie. Deze acceptatie bracht mij weer in beweging om een nieuwe weg te vinden in het contact.

Maak verbinding met jezelf

Loslaten wordt vaak gekoppeld aan iets negatiefs, aan pijn of verlies. Maar door te accepteren ontstaat rust, ontspanning en verlichting. Juist heel veel positieve effecten! Iets loslaten wat pijn doet, betekent dat jij voor jezelf zorgt. Gevoelens loslaten geeft je nieuwe energie en bevordert je persoonlijke groei. Fijn om te weten is dat iedereen loslaten en accepteren kan leren, dus jij ook! Verwacht niet dat het slecht een knopje omzetten is. Nee, leren loslaten is een groeiproces en dat kost tijd. Gun jezelf die tijd om je eigen pad te bewandelen.

De eerste stap in dit groeiproces is bewustwording. Bewustwording van je gevoelens, je gedachten en je eigen gedrag. Je kunt dit creëren door als ware van een afstandje naar de situatie te kijken. Sta stil, sluit je ogen en maak verbinding met jezelf. Hoe voel ik mij echt? De beste plek voor mij om dit te doen is in de natuur. De frisse buitenlucht, de rust van de natuur en door te wandelen, krijg je ruimte in hoofd. Het werkt verhelderend en het laat je met een open blik naar je gevoelens en de situatie kijken.

Ik help je graag om een eerste stap in je eigen bewustwording te zetten. Lees hier meer over hoe ik jou kan helpen middels wandelcoaching.

Maartje

Leeft met aandacht voor persoonlijke groei, gaat veel de natuur in, heeft haar eigen moestuin en houdt haar gedachten in het nu.

16 december 2018

MEER INSPIRATIE

DEEL JE GEDACHTEN