De kracht van keuzes maken + oefening

kracht-van-keuzes-maken-oefening-blumm

– The key element is not to be afraid to make choices, even if they turn your life upside down and inside out. The road lies ahead and if you keep looking over your shoulder, you’ll only hit your head. –

Deze mooie tekst las ik op de blog van Hooked.be en is zo treffend voor het gevoel van geluk ervaren. De afgelopen jaren heb ik namelijk geleerd dat keuzes maken voor mij altijd de sleutel is om mij fijn en gelukkig te voelen, ook in momenten dat ik uit balans ben. Zo klein en zo groot als die keuzes ook kunnen zijn.

Maak je alledaagse keuzes bewust
Keuzes maken doen we de hele dag door. Welke kleren trek ik aan, wat smeer ik op mijn brood, welke opdrachten voer ik op mijn werk uit, wat ga ik eten, hoe vul ik mijn avond in. Allemaal kleine keuzes die we veelal zonder al te veel moeite kunnen nemen, maar die soms ook veel energie vragen. Vaak ervaren we dat pas achteraf als we ons moe voelen of opgebrand zijn van de dag.

Hoe maak jij deze alledaagse keuzes? Sta er eens bij stil of je ze volautomatisch doet of dat je er bewust over nadenkt. Door deze keuzes bewust te maken, kan je (weer) grip krijgen op jouw energie en hoe jouw dag eruit ziet zoals jij je daar fijn bij voelt.

Je hebt altijd een keuze
Ook andere situaties in je relatie, werk, studie en je eigen geluk zijn gebaseerd op het maken van keuzes. We lijken een oorzaak van een situatie vaak buiten onszelf te zoeken, maar vergeten dat alles wat we doen gebaseerd is op een voorgaande keuze die we hebben gemaakt. De keuze die voor jou op dat moment het beste was om te maken, bewust of onbewust. Soms pakt het goed uit, soms wat minder goed. Natuurlijk zijn er situaties en verdrietige momenten waar jij geen invloed op hebt, maar weet dat jij alsnog een keuze kunt maken. De keuze hoe hiermee om te gaan. Daar heb je namelijk wél invloed op!

Gedachten die keuzes in de weg staan
Hoe komt het dat we soms andere keuzes maken dan dat we eigenlijk zouden willen? Bijvoorbeeld werk doen dat we niet leuk vinden, relaties in stand houden, ongezonde leefstijl… Misschien kan je zelf een situatie bedenken bij jezelf waar je diep van binnen eigenlijk een andere keuze in zou willen, maar niet doet. Hoe komt dat denk je?

Het is maar wat fijn dat we met ons hoofd kunnen nadenken over dingen, maar soms staat het ons ook enorm in de weg. Onzekerheid, angst, zekerheid, spanning…allemaal gedachten die worden gestuurd door je hoofd en dit kan flink in de weg staan om een keuze te maken. Maar zijn deze gedachten ook echt waar? Of komen ze vanuit je innerlijke criticus die je graag wil doen geloven dat je iets niet kan, niet goed genoeg bent of iets niet moet doen. Het is een onderwerp wat meer tekst en uitleg vraagt, maar bedenk dat je gedachten en je innerlijke criticus niet is wie jij écht bent!

Keuzes maken vanuit je gevoel
Het klinkt allemaal wat makkelijk – maak je eigen keuzes – maar ik weet maar al te goed hoe lastig dit kan zijn. Je hoofd draait overuren met piekeren, de mening van anderen speelt een rol en alle doemscenario’s zijn voorbij gekomen. Wat moet je nou? DROOM! Echt: durf te dromen!

Waar droom jij van? Wat maakt jou gelukkig? Wat geeft voor jou betekenis? Door te dromen stap je uit je gedachten, uit je hoofd. Je maakt contact met je gevoel en die staat in verbinding met je pure-ik; de persoon zonder alle wikkels, gedachten of gekleurde bril. Als het je lukt om verbinding te maken met je gevoel, ga je merken dat het maken van keuzes vloeiend verloopt. Van binnenuit weet je namelijk of de keuze goed voelt of niet.

kracht-van-keuzes-maken-oefening-blumm

Oefening: durf te dromen
Als ik merk dat er veel gedachten in mijn hoofd rondspoken, helpt het mij om een oefening te doen in de natuur. Een oefening die je in het hier en nu brengt en je dromen en verlangens aanwakkert. Ik heb de oefening uitgeschreven voor je:

  • Kies een plek in de natuur, ga lekker staan waar je voeten goed op de grond staan en sluit je ogen.
  • Voel hoe je voeten op de grond staan en richt je aandacht langzaam naar boven. Hoe voelen je kuiten, knieën, heupen, armen…
  • Scan stap voor stap je hele lichaam tot aan het puntje van je kruin.
  • Verplaats je aandacht naar je ademhaling. Waar zit deze? Breng je handen naar je ademhaling en volg een tijdje je in- en uitademing.
  • Adem een paar keer diep in en uit. Bij het inademen maak je je rug recht en bij het uitademen breng je je schouders naar beneden.
  • Terwijl je je ademhaling blijft volgen, breng je de aandacht iets meer naar buiten. Voel je de zon op je gezicht? De wind langs je handen?
  • Ga met je aandacht nog meer naar buiten en focus op de geluiden om je heen. De vogels, de wind, een vliegtuig, een autoweg… Beluister het alleen.
  • Wanneer jij er klaar voor bent, open je langzaam je ogen en kijk je om je heen. Wat zie je? Blijf bij jezelf door je aandacht bij je ademhaling te houden.
  • Loop verder en stel jezelf de vraag: Waar droom ik van? Waar word ik het meest blij van? Of stel jezelf een vraag met betrekking op jouw situatie.
  • Zoek een plekje en schrijf alles op wat in je hoofd opkomt. Het maakt niet uit hoe je het opschrijft, denk er ook niet te lang over na.

Met deze oefening komen je dromen en verlangens op papier. Als je later merkt belemmerende gedachten te hebben, dan kan je dit nog eens teruglezen en het gevoel weer oproepen waar jij van droomt.

Ik vind het tof als je een berichtje achterlaat wat deze oefening jou heeft opgeleverd! We kunnen de oefening ook samen doen tijdens een wandeling, neem hiervoor gerust contact met mij op of lees hier meer info over blumm wandelcoaching >

Maartje

Leeft met aandacht voor persoonlijke groei, gaat veel de natuur in, heeft haar eigen moestuin en houdt haar gedachten in het nu.

30 januari 2019

MEER INSPIRATIE

DEEL JE GEDACHTEN